FAQ
Zebraliśmy najczęściej zadawane pytania dotyczące zasad korzystania z usług dworcowych i przewozowych w Polsce, w tym w szczególności z zasad korzystania z usług Dworca Autobusowego Warszawa Zachodnia oraz realizowanych stad kursów autobusowych.
Pytania podzieliliśmy na 4 kategorie:
I. Zakup biletu
1. W jakich godzinach mogę kupić bilet na dworcu?
Kasy biletowe na Dworcu Autobusowym Warszawa Zachodnia, obsługujące sprzedaż kursów krajowych oraz międzynarodowych na kierunkach wschodnich, czynne są codziennie w godzinach 05:30 - 22:00. Więcej informacji znajdą Państwo poniżej:
Więcej informacji: Kasy biletowe.
2. Bilety jakich przewoźników mogę kupić w kasach dworca autobusowego?
Aktualnie w kasach biletowych dworca można kupić bilety ponad 100 przewoźników autobusowych w komunikacji krajowej oraz ponad 50 przewoźników obsługujących kursy międzynarodowe na kierunkach wschodnich.
Bilety autobusowe w komunikacji międzynarodowej można kupić również w Centrum Podróży Aura, czynnym w dni powszednie od 8:30 do 18 oraz w soboty w godz. 9:00 14:00.
Więcej informacji - Kasy biletowe >>
3. Czy dworzec prowadzi sprzedaż biletów przez Internet?
Tak, Dworzec Autobusowy Warszawa Zachodnia prowadzi internetową sprzedaż biletów zarówno na kursy krajowe jak i międzynarodowe. Pełną ofertę biletów dostępnych na Dworcu Autobusowym Warszawa Zachodnia znajdą Państwo w serwisie internetowym
dworzeconline.pl
4. Kupiłem bilet przez Internet (w formie PDF). Czy muszę taki bilet wydrukować?
TAK, niezbędne jest wydrukowanie biletu i okazanie go kierowcy przy wchodzeniu do autobusu.
5. Czy mogę otrzymać fakturę VAT do zakupionego biletu?
Faktura zostanie wystawiona jeśli Użytkownik w trakcie kupowania biletu zaznaczy check-box
„Proszę o wystawienia faktury VAT”. Faktura może zostać przekazana w formie elektronicznej na konto Użytkownika w systemie jeśli Użytkownik wyrazi zgodę na otrzymywanie faktur w takiej formie.
Od 1 stycznia 2020 roku faktury za bilety, wystawiane dla firm lub osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, będą wystawiane tylko do biletów z numerem identyfikacji podatkowej. Czyli w przypadku nie zaznaczenia w trakcie zakupu biletu pola „Proszę o wystawienie faktury VAT”, tym samym nie wprowadzenie numeru NIP do systemu, faktura do biletu, dla firmy nie może być wystawiona.
Powyższe nie dotyczy to osób fizycznych, które mają prawo o ubieganie się wystawienia faktury do 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym wykonano usługę przewozu.
W przypadku chęci otrzymania imiennej faktury VAT (na osobę fizyczną), prosimy o wysłanie do przewoźnika wykonującego dany kurs oryginał biletu wraz z danymi do faktury oraz danymi adresowymi lub przesłanie maila na adres pomoc@dworzeconline.pl wpisując w temacie "Faktura VAT".
6. Czy w kasach Dworca Autobusowego Warszawa Zachodnia można też kupić bilety PKP lub komunikacji miejskiej?
Kasy biletowe dworca autobusowego nie prowadzą sprzedaży biletów komunikacji kolejowej czy miejskiej. Bilety komunikacji miejskiej MZA można kupić w punktach usługowych m.in. w hali dworca autobusowego. Bilety PKP na pociągi odjeżdżające z Dworca Kolejowego Warszawa Zachodnia dostępne są w hali dworca kolejowego od ulicy Tunelowej lub w nowej hali dworca od strony al. Jerozolimskich 144.
Dotyczy to biletów zarówno spółek Grupy PKP w tym PKP Intercity, PKP Przewozy Regionalne, jak również biletów WKD i SKM.
7. Czy na podstawie zakupionego biletu można wsiąść z innego przystanku niż jest wskazany na bilecie?
W przypadku nie zgłoszenia się na odjazd z przystanku wskazanego na bilecie, podróżny traci uprawnienia do przejazdu wynikające z biletu, chyba że przewoźnik wyraził zgodę na rozpoczęcie podróży z innego przystanku określonego w rozkładzie jazdy.
II. Zmiana i zwrot biletu
1. Czy mogę zwrócić niewykorzystany bilet?
Tak, pasażer ma prawo zwrócić bilet pod warunkiem, że zwrot następuje przed odjazdem środka transportowego, na który został sprzedany.
W przypadku zwrotu biletu zakupionego:
• w kasie Dworca Zachodniego, pasażer powinien zgłosić się do kasy biletowej z ważnym biletem, przed planowaną godziną odjazdu autobusu z pierwszego przystanku, określonego w rozkładzie jazdy;
• za pośrednictwem strony www.dworzeconline.pl Pasażer dokonuje zwrotu samodzielnie za pomocą internetowego systemu sprzedaży biletów i obsługującego system operatora płatności, za pośrednictwem którego nastąpił zakup biletu, najpóźniej na 30 minut przed planowaną godziną odjazdu autobusu z pierwszego przystanku, określonego w rozkładzie jazdy.
UWAGA! W przypadku zakupu biletu z przystanku pośredniego obowiązuje zasada jak wyżej tj. zwrot jest możliwy przed planowaną godziną odjazdu autobusu z pierwszego przystanku, określonego w rozkładzie jazdy.
• w sytuacjach wyjątkowych należy złożyć reklamację pisemną bezpośrednio do przewoźnika lub w okienku Informacji na Dworcu, lub też na adres mailowy pomoc@dworzeconline.pl
Wszelkie zwroty niewykorzystanych biletów dokonywane są z potrąceniem odstępnego w wysokości 20% wartości biletu brutto.
2. Czy mogę zrezygnować z podróży?
Podróżny może zmienić umowę przewozu lub odstąpić od niej przed rozpoczęciem podróży albo w miejscu zatrzymania autobusu na drodze przewozu.
W przypadku odstąpienia od umowy przewozu zwrot należności za przejazd stosowny do niewykorzystanego świadczenia może być dokonany po okazaniu oryginału biletu, na którym dokonano w kasie biletowej lub u dyżurnego ruchu przystanku początkowego, lub u kierowcy informacji w formie potwierdzenia o odstąpieniu od umowy.
3. W jakim przypadku nie otrzymam zwrotu pieniędzy za niewykorzystany bilet?
Zwrot należności za niewykorzystany bilet nie przysługuje po upływie terminu jego ważności lub po odjeździe autobusu, na przejazd którym bilet był sprzedany.
III. Reklamacje
Wszelkie reklamacje wynikające z realizacji umowy przewozu należy kierować bezpośrednio do przewoźnika wykonującego kurs lub na adres mailowy reklamacje@dworzeconline.pl
Osobą uprawnioną do składania reklamacji jest pasażer lub jego prawny opiekun. Reklamacje złożone przez osoby trzecie nie będą rozpatrywane. Przy zgłoszeniu reklamacji należy podać imię i nazwisko osoby składającej reklamację, dane adresowe i kontaktowe (telefon, adres mailowy), dołączyć oryginały dokumentów przewozowych, a w szczególności bilet na przejazd oraz kserokopie innych dokumentów dotyczących rodzaju składanej reklamacji; opisać zaistniałe okoliczności, zastrzeżenia, doznane szkody oraz określić sposób rekompensaty.
IV. Pozostałe informacje
1. Jak skorzystać z pomocy udzielanej przez Asystenta Pasażera?
Naszych asystentów można znaleźć bezpośrednio na terenie dworca. Jeżeli nie ma ich w zasięgu wzroku, zapraszamy do punktu informacyjnego w centralne centralnej części głównej hali głównej. Znajduje się tam przycisk, którym można wezwać pomoc Asystenta Pasażera.
Z pomocy Asystenta Pasażera może skorzystać każdy z pasażerów na dworcu. Nasi Asystenci chętnie pomogą przenieść bagaż, udzielą informacji nt. możliwości zakupu biletów, pomogą przy znalezieniu właściwego kursu czy stanowiska odjazdu autobusu.
Asystenci Pasażera na dworcu ubrani są w stroje z napisem Asystent Pasażera Dworzec Autobusowy Warszawa Zachodnia i / lub kamizelki odblaskowe z napisem Dworzec Autobusowy Warszawa Zachodnia, tak aby łatwo i szybko można było ich zlokalizować.
2. Gdzie mogę poczekać na autobus w nocy?
W godzinach 23 – 5 rano zapraszamy wszystkich pasażerów z ważnym biletem autobusowym do poczekalni nocnej. Poczekalnia zlokalizowana jest w północnej części dworca . Posiada dwa wejścia – jedno przy stanowisku dyżurnego ruchu (naprzeciw stanowiska odjazdowego nr 1), drugie przy wejściu do Hostelu Zachodniego.
3. Czy można zabrać ze sobą w podróż psa lub inne zwierzę, jakie wymagane są dokumenty ?
Przepisy ustawy Prawo przewozowe dopuszczają przewóz zwierząt domowych zgodnie z Ustawą o ochronie zwierząt, na podstawie dokumentu potwierdzającego aktualne, obowiązkowe szczepienie /nie dotyczy certyfikowanego psa przewodnika/. Prosimy pamiętać, że każdy przewoźnik ma prawo określić warunki przewozu zwierząt i należy skontaktować się z przewoźnikiem. Zapraszamy również do artykułu na stronie dworzeconline.pl o tym jak podróżować ze zwierzętami.
Jak podróżować ze zwierzętami - część 1 >> (jak podróżować ze zwierzętami w komunikacji autobusowej)
Jak podróżować ze zwierzętami - część 2 >> (jak podróżować ze zwierzętami w innych środkach komunikacji zbiorowej, takich jak komunikacja kolejowa, miejska czy wreszcie komunikacja lotnicza)