Dworzec Autobusowy Warszawa Zachodnia to największy na Mazowszu i jeden z największych polskich dworców autobusowych. Rocznie z naszych usług korzysta ponad milion podróżnych i osób im towarzyszących. Dworzec położony jest przy al. Jerozolimskich 144 w Warszawie, na przecięciu najważniejszych szklaków komunikacyjnych miasta. Teren Dworca Zachodniego to prawdziwe centrum intermodalne Warszawy, łączące komunikacje autobusową, kolejową oraz miejską. Dzięki temu każdy pasażer przyjeżdzający na dworzec może dostać się zarówno w dowolne miejsce w Warszawie jak i dotrzeć w najdalsze rejony Polski. Właścicielem i operatorem Dworca Autobusowego Warszawa Zachodnia jest PKS POLONUS S.A., zajmująca się działalnością przewozową i dworcową od 1945 roku.
Dworzec Autobusowy Warszawa Zachodnia jest jedynym dworcem autobusowym w Polsce spełniającym funkcję terminala autobusowego i autokarowego na terenie którego udzielana jest pomoc dla osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej sprawności ruchowej zgodnie z rozporządzeniem 181 /2011 Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 16 lutego 2011r. W ramach udogodnień, oferujemy pełen zakres usług oczekiwanych przez na dworcu autobusowym. Regularnie prowadzimy badania jakości świadczonych przez nas usług.
Jako dworzec autobusowy oferujemy pełne wsparcie przewoźników w zakresie obsługi odpraw pasażerskich, obsługi odjazdów i przyjazdów czy sprzedaży biletów. Aby spełnić oczekiwania pasażerów przy zachowaniu najwyższego standardu obsługi współpracujemy z zewnętrznymi firmami świadczącymi usługi dla pasażerów naszego dworca.
Jako uzupełnienie oferty dworcowej świadczymy również usługi hotelowe pod nazwą Hostel Zachodni



Godziny otwarcia

Godziny otwarcia


24H - poczekalnia dla pasażerów.

Dworzec jest czynny dla podróżnych codziennie w godzinach od 05:00 do 23:00.

W godzinach od 23:00 do 05:00 podróżni mają do dyspozycji poczekalnię nocną (nie są podawane komunikaty przez urządzenia nagłaśniające). Wejście od strony Hostelu Zachodniego oraz strony stanowisk odjazdowych – dyspozytornia dworca.

Plan Dworca

Plan Dworca


(Kliknięcie w obrazek otwiera plan w nowym oknie.)
kasy biletowe

Kasy biletowe


Kasy biletowe czynne są codziennie w godzinach 05:30 - 22:00.

Bilety autobusowe w komunikacji krajowej oraz komunikacji międzynarodowej na kierunkach wschodnich:
Na terenie Dworca znajduje się pięć kasowych biletowych oraz dodatkowo punkt informacji dla pasażera. W kasach sprzedawane są bilety na wszystkie autobusowe kursy krajowe oraz kursy wschodnie odjeżdżające z Dworca Autobusowego Warszawa Zachodnia. Kupując bilety możesz zapłacić zarówno gotówką jak i kartą płatniczą lub kredytową.
Sprzedaż biletów na kursy PKS "POLONUS" w Warszawie spółka akcyjna prowadzona jest z wyprzedzeniem 30 dni przed planowanym odjazdem autobusu i 14 dni dla pozostałych przewoźników. Na kursy PKS "POLONUS" oraz wybranych przewoźników prowadzona jest również sprzedaż biletów powrotnych z wyprzedzeniem do 30 dni przed planowanym odjazdem autobusu.

Bilety autobusowe na przejazdy międzynarodowe:
Sprzedaż biletów prowadzi Centrum Podróży "Aura" czynne w dni powszednie od 08:30 do 18:00 w soboty od 09:00 do 14:00.


Informacja

Informacja


Informacja pasażerska w hali dworca zlokalizowana jest bezpośrednio przy okienkach kas biletowych. Udzielamy informacji o wszystkich kursach odjeżdżających i przyjeżdżających z/do Dworca Autobusowego Warszawa Zachodnia. Podróżny może zapytać o godziny odjazdów, cen biletów, dostępności miejsc w autobusach dostępne ulgi ustawowe czy handlowe na danej trasie oraz wiele innych, niezbędnych w podróżowaniu informacji.

Informacja czynna jest codziennie w godzinach od 07:00 do 19:00, w pozostałych godzinach informacji udziela obsługa kas biletowych.

Istnieje możliwość uzyskania informacji telefonicznej o połączeniach oraz rezerwacja biletów pod czynnym całodobowo numerem telefonu 703 403 403 (opłata za wykonanie połączenia wynosi 2,58 zł z VAT za pełną minutę połączenia).



Asystenci Pasażera


Nasi asystenci pasażera chętnie pomogą każdemu z podróżnych w wszelkich czynnociach związanych z podróżą, takich jak udzielenie informacji dotyczących podróży, pomoc przy znalezieniu połączenia i zakupie biletu, przeniesienie bagażu czy zajęcie miejsca w autobusie.
Asystenci pasażera pomagają również wszystkim osobom niepełnosprawnym korzystającym z infrastruktury dworca.

Asystenci podróżnych ubrani są w stroje z napisem Asystent Pasażera i widocznym logiem Dworca Autobusowego Warszawa Zachodnia.

Obsługa

Obsługa osób niepełnosprawnych zgodnie z Rozporządzeniem PE i Rady UE NR 181/2011


Jesteśmy jedynym dworcem autobusowym w Polsce spełniającym funkcję terminala autobusowego i autokarowego na terenie którego udzielana jest pomoc dla osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej sprawności ruchowej zgodnie z rozporządzeniem 181 /2011 Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 16 lutego 2011r. Na terenie dworca zostały zlikwidowane wszystkie bariery komunikacyjne dla niepełnosprawnych. Tam gdzie było to możliwe, przebudowano chodniki i podjazdy. Zamontowane zostały również windy oraz platformy do transportu osób niepełnosprawnych.

Usługi

Usługi i udogodnienia dla pasażerów dostępne na terenie Dworca


  • Kasy biletowe (gotówka, karty płatnicze)
  • Sprzedaż biletów przez internet i aplikację mobilną (bilet PDF, SMS)
  • Sprzedaż biletów na kursy łączone różnych przewoźników
  • Punkt informacyjny
  • Infolinia dworcowa tel. 703 403 403 (informacje o odjazdach z dworca)
  • Wygodna poczekalnia dzienna i nocna
  • Bezpłatny dostęp do sieci internet – WiFi
  • Przechowalnia bagażu i skrytki bagażowe
  • Punkty gastronomiczne
  • Punkty usługowe i handlowe wielobranżowe
  • Punkt Pocztowy
  • Toalety
  • Usługi kąpielowe
  • Hostel Zachodni – usługi noclegowe
  • Przystanki przesiadkowe: komunikacji miejskiej, PKP, WKD, SKM, KM
  • Parking dla samochodów osobowych
  • Postój TAXI


Usługi - Hala Dworca


Dolna część hali Dworca - kasy biletowe, poczekalnia dla podróżnych, poczekalnia nocna dla podróżnych, Centrum Podróży „Aura”, przechowalnia bagażu, skrytki bagażowe, kantor wymiany walut, fryzjer, salon Prasowy „Ruch”, drogeria „Rossman”, pawilony gastronomiczne, pawilony handlowe.

Antresola hali Dworca - urząd pocztowy, sklep firmowy „Cora”.

Od strony wschodniej budynku Dworca znajdują się:
• stanowiska przyjazdowe autobusów PKS
• przystanki autobusowej komunikacji miejskiej
• parking dla samochodów osobowych
• postój „TAXI”

Od strony zachodniej budynku Dworca znajdują się:
• stanowiska odjazdowe komunikacji krajowej od stanowiska 1 do stanowiska 9.
• stanowiska odjazdowe komunikacji międzynarodowej stanowiska 10 i 11.

Usługi - przechowalnia bagażu (czynna od poniedziałku do soboty w godzinach 06:00 – 19:30, w niedziele w godzinach 06:00 – 19:00), na terenie Dworca istnieje również możliwość skorzystania ze skrytek bagażowych czynnych w godzinach otwarcia dworca;

Urząd pocztowy - czynny od poniedziałku do piątku w godzinach od 08:00 do 20:00;

Kantor wymiany walut - czynny od poniedziałku do piątku w godzinach od 08:00 do 18:00, w soboty w godzinach od 08:00 do 15:00 ,w niedziele w godzinach od 08:00 do 14:00

Fryzjer - czynny codziennie w godzinach od 09:00 do 18:00

Sklepy:
• salon Prasowy „Ruch” czynny w godzinach otwarcia Dworca;
• sklep firmowy „Cora” czynny od poniedziałku do piątku w godzinach od 10:00 do 19:00, w soboty od 10:00 do 16:00, w niedziele od 10:00 do 15:00;
• drogeria „Rossman” czynna w godzinach otwarcia Dworca;

Restauracje:
• bar restauracyjny „Czarcia Chata” - czynny całodobowo;
• bar restauracyjny ”M M” - czynny w godzinach otwarcia Dworca;

Komunikacja:
• połączenia kolejowe: pociągiem, WKD, SKM do Dworca Warszawa Zachodnia, dworzec autobusowy znajduje się w bliskim sąsiedztwie Dworca PKP (przejście tunelem średnicowym).
• komunikacja miejska: linie autobusowe odjeżdżające z przystanków ZTM Dw. Zachodni: 127,154,158,172,184,187, 517, 523, 717, nocne: N35, N85

Dworzec położony jest w centrum miasta. Umożliwia to doskonałe połączenia komunikacji miejskiej. Po wschodniej stronie Dworca znajdują się przystanki komunikacji miejskiej.

Taxi - Oficjalną korporacją taksówkową obsługującą Dworzec jest „Ele Taxi”. Dla „Ele Taxi” wydzielony został postój taksówek po wschodniej stronie dworca.

Informacje dla Przewoźników


Dworzec Autobusowy Warszawa Zachodnia, to największe centrum komunikacyjne w centralnej Polsce. Ponad 100 przewoźników krajowych i ponad 50 przewoźników międzynarodowych obsługuje ponad 14 000 kursów miesięcznie.

Z usług dworca korzysta w zależności od okresu nawet ok. 200 000 pasażerów miesięcznie. Dzięki najnowocześniejszym rozwiązaniom technologicznym, na bieżąco prowadzimy pełno obsługę informacyjną dla pasażera, obsługę odjazdów wraz ze sprzedażą biletów online. Nasza platforma sprzedaży biletów, pozwala na prowadzenie sprzedaży nie tylko z Dworca Autobusowego Warszawa Zachodnia, ale również z przystanków pośrednich bez konieczności zamykania sprzedaży po rozpoczęciu kursu.

Sprzedaż biletów prowadzona jest również przez serwis w internecie przez serwis dworzeconline.pl. Przewoźnika i kierowcę wspieramy elektronicznymi diagramami dostępnymi na maila, przez przeglądarkę www oraz przez dedykowaną aplikację mobilną. aplikacją mobilną, dzięki czemu przewoźnik na bieżąco ma podgląd do informacji o sprzedanych biletach. Umożliwiamy reklamę kursów przewoźnika na monitorach reklamowych Dworca (bezpośrednio nad kasami biletowymi).

Usługi oferowane przewoźnikom na Dworcu Autobusowym Warszawa Zachodnia:

1. Odprawa autobus z zadaszonych stanowisk odjazdowych
2. Łączenie kursów z innymi przewoźnikami (bilety łączone)
3. Bezpłatne korzystanie ze stanowiska przyjazdowego
4. Zapowiedzi dyżurnego ruchu o odjazdach opóźnieniach i odwołaniach
5. Sprzedaż biletów w kasach dworca (gotówką, karty płatnicze) w godz. 5:30-22:00
6. Sprzedaż biletów przez platformę dworzeconline.pl
7. Reklama kursów na monitorach nad kasami dworca autobusowego
8. Łączenie kursów przewoźnika z innymi kursami dla poszerzenia zasięgu oferty
9. Diagramy papierowe lub elektroniczne sprzedaży miejsc przed każdym kursem
10. Bezpłatne toalety dla kierowców
11. Miejsca noclegowe dla kierowców
12. Dozorowane miejsca parkingowe dla autobusów
13. Myjnia dla autobusów
14. Sprzątanie autobusów
15. Zrzut nieczystości z toalet
16. Mobilny serwis pojazdów
17. Możliwość wynajmu pojazdów zastępczych w razie awarii
18. Tankowanie paliwa (indywidualne negocjowanie rabatów)

FAQ


Zebraliśmy najczęściej zadawane pytania dotyczące zasad korzystania z usług dworcowych i przewozowych w Polsce, w tym w szczególności z zasad korzystania z usług Dworca Autobusowego Warszawa Zachodnia oraz realizowanych stad kursów autobusowych.

Pytania podzieliliśmy na 4 kategorie:

I. Zakup biletu

1. W jakich godzinach mogę kupić bilet na dworcu?
Kasy biletowe na Dworcu Autobusowym Warszawa Zachodnia, obsługujące sprzedaż kursów krajowych oraz międzynarodowych na kierunkach wschodnich, czynne są codziennie w godzinach 05:30 - 22:00. Więcej informacji znajdą Państwo poniżej: Więcej informacji: Kasy biletowe.

2. Bilety jakich przewoźników mogę kupić w kasach dworca autobusowego?
Aktualnie w kasach biletowych dworca można kupić bilety ponad 100 przewoźników autobusowych w komunikacji krajowej oraz ponad 50 przewoźników obsługujących kursy międzynarodowe na kierunkach wschodnich. Bilety autobusowe w komunikacji międzynarodowej można kupić również w Centrum Podróży Aura, czynnym w dni powszednie od 8:30 do 18 oraz w soboty w godz. 9:00 14:00.

Więcej informacji - Kasy biletowe >>

3. Czy dworzec prowadzi sprzedaż biletów przez Internet?
Tak, Dworzec Autobusowy Warszawa Zachodnia prowadzi internetową sprzedaż biletów zarówno na kursy krajowe jak i międzynarodowe. Pełną ofertę biletów dostępnych na Dworcu Autobusowym Warszawa Zachodnia znajdą Państwo w serwisie internetowym dworzeconline.pl

4. Kupiłem bilet przez Internet (w formie PDF). Czy muszę taki bilet wydrukować?
TAK, niezbędne jest wydrukowanie biletu i okazanie go kierowcy przy wchodzeniu do autobusu.

5. Czy mogę otrzymać fakturę VAT do zakupionego biletu?
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. bilet jest uznany za fakturę VAT, bowiem spełnia wszystkie wymogi takiego dokumentu, posiadając nazwę i numer identyfikacji podatkowej sprzedawcy, numer i datę wystawienia biletu, odległość taryfową nie mniejszą niż 50 km, kwotę należności wraz z podatkiem oraz kwotę podatku. W przypadku chęci otrzymania imiennej faktury VAT, prosimy o wysłanie do przewoźnika wykonującego dany kurs oryginał biletu wraz z danymi do faktury oraz danymi adresowymi lub przesłanie maila na adres pomoc@dworzeconline.pl wpisując w temacie "Faktura VAT".

6. Czy w kasach Dworca Autobusowego Warszawa Zachodnia można też kupić bilety PKP lub komunikacji miejskiej?
Kasy biletowe dworca autobusowego nie prowadzą sprzedaży biletów komunikacji kolejowej czy miejskiej. Bilety komunikacji miejskiej MZA można kupić w punktach usługowych m.in. w hali dworca autobusowego. Bilety PKP na pociągi odjeżdżające z Dworca Kolejowego Warszawa Zachodnia dostępne są w hali dworca kolejowego od ulicy Tunelowej lub w nowej hali dworca od strony al. Jerozolimskich 144. Dotyczy to biletów zarówno spółek Grupy PKP w tym PKP Intercity, PKP Przewozy Regionalne, jak również biletów WKD i SKM.

7. Czy na podstawie zakupionego biletu można wsiąść z innego przystanku niż jest wskazany na bilecie?
W przypadku nie zgłoszenia się na odjazd z przystanku wskazanego na bilecie, podróżny traci uprawnienia do przejazdu wynikające z biletu, chyba że przewoźnik wyraził zgodę na rozpoczęcie podróży z innego przystanku określonego w rozkładzie jazdy.

II. Zmiana i zwrot biletu

1. Czy mogę zwrócić niewykorzystany bilet?
Tak, pasażer ma prawo zwrócić bilet pod warunkiem, że zwrot następuje przed odjazdem środka transportowego, na który został sprzedany.

W przypadku zwrotu biletu zakupionego:
• w kasie Dworca Zachodniego, pasażer powinien zgłosić się do kasy biletowej z ważnym biletem, przed planowaną godziną odjazdu autobusu z pierwszego przystanku, określonego w rozkładzie jazdy;
• za pośrednictwem strony www.dworzeconline.pl Pasażer dokonuje zwrotu samodzielnie za pomocą internetowego systemu sprzedaży biletów i obsługującego system operatora płatności, za pośrednictwem którego nastąpił zakup biletu, najpóźniej na 30 minut przed planowaną godziną odjazdu autobusu z pierwszego przystanku, określonego w rozkładzie jazdy.

UWAGA! W przypadku zakupu biletu z przystanku pośredniego obowiązuje zasada jak wyżej tj. zwrot jest możliwy przed planowaną godziną odjazdu autobusu z pierwszego przystanku, określonego w rozkładzie jazdy.

• w sytuacjach wyjątkowych należy złożyć reklamację pisemną bezpośrednio do przewoźnika lub w okienku Informacji na Dworcu, lub też na adres mailowy pomoc@dworzeconline.pl

Wszelkie zwroty niewykorzystanych biletów dokonywane są z potrąceniem odstępnego w wysokości 10% wartości biletu brutto.

2. Czy mogę zrezygnować z podróży?
Podróżny może zmienić umowę przewozu lub odstąpić od niej przed rozpoczęciem podróży albo w miejscu zatrzymania autobusu na drodze przewozu. W przypadku odstąpienia od umowy przewozu zwrot należności za przejazd stosowny do niewykorzystanego świadczenia może być dokonany po okazaniu oryginału biletu, na którym dokonano w kasie biletowej lub u dyżurnego ruchu przystanku początkowego, lub u kierowcy informacji w formie potwierdzenia o odstąpieniu od umowy.

3. W jakim przypadku nie otrzymam zwrotu pieniędzy za niewykorzystany bilet?
Zwrot należności za niewykorzystany bilet nie przysługuje po upływie terminu jego ważności lub po odjeździe autobusu, na przejazd którym bilet był sprzedany.

III. Reklamacje

Wszelkie reklamacje wynikające z realizacji umowy przewozu należy kierować bezpośrednio do przewoźnika wykonującego kurs lub na adres mailowy reklamacje@dworzeconline.pl
Osobą uprawnioną do składania reklamacji jest pasażer lub jego prawny opiekun. Reklamacje złożone przez osoby trzecie nie będą rozpatrywane. Przy zgłoszeniu reklamacji należy podać imię i nazwisko osoby składającej reklamację, dane adresowe i kontaktowe (telefon, adres mailowy), dołączyć oryginały dokumentów przewozowych, a w szczególności bilet na przejazd oraz kserokopie innych dokumentów dotyczących rodzaju składanej reklamacji; opisać zaistniałe okoliczności, zastrzeżenia, doznane szkody oraz określić sposób rekompensaty.

IV. Pozostałe informacje

1. Jak skorzystać z pomocy udzielanej przez Asystenta Pasażera?
Naszych asystentów można znaleźć bezpośrednio na terenie dworca. Jeżeli nie ma ich w zasięgu wzroku, zapraszamy do punktu informacyjnego w centralne centralnej części głównej hali głównej. Znajduje się tam przycisk, którym można wezwać pomoc Asystenta Pasażera. Z pomocy Asystenta Pasażera może skorzystać każdy z pasażerów na dworcu. Nasi Asystenci chętnie pomogą przenieść bagaż, udzielą informacji nt. możliwości zakupu biletów, pomogą przy znalezieniu właściwego kursu czy stanowiska odjazdu autobusu.
Asystenci Pasażera na dworcu ubrani są w stroje z napisem Asystent Pasażera Dworzec Autobusowy Warszawa Zachodnia i / lub kamizelki odblaskowe z napisem Dworzec Autobusowy Warszawa Zachodnia, tak aby łatwo i szybko można było ich zlokalizować.

2. Gdzie mogę poczekać na autobus w nocy?
W godzinach 23 – 5 rano zapraszamy wszystkich pasażerów z ważnym biletem autobusowym do poczekalni nocnej. Poczekalnia zlokalizowana jest w północnej części dworca . Posiada dwa wejścia – jedno przy stanowisku dyżurnego ruchu (naprzeciw stanowiska odjazdowego nr 1), drugie przy wejściu do Hostelu Zachodniego.

3. Czy można zabrać ze sobą w podróż psa lub inne zwierzę, jakie wymagane są dokumenty ?
Przepisy ustawy Prawo przewozowe dopuszczają przewóz zwierząt domowych zgodnie z Ustawą o ochronie zwierząt, na podstawie dokumentu potwierdzającego aktualne, obowiązkowe szczepienie /nie dotyczy certyfikowanego psa przewodnika/. Prosimy pamiętać, że każdy przewoźnik ma prawo określić warunki przewozu zwierząt i należy skontaktować się z przewoźnikiem. Zapraszamy również do artykułu na stronie dworzeconline.pl o tym jak podróżować ze zwierzętami.

Jak podróżować ze zwierzętami - część 1 >> (jak podróżować ze zwierzętami w komunikacji autobusowej)

Jak podróżować ze zwierzętami - część 2 >> (jak podróżować ze zwierzętami w innych środkach komunikacji zbiorowej, takich jak komunikacja kolejowa, miejska czy wreszcie komunikacja lotnicza)